Stichting Vox Humana bestaat 20 jaar. In die periode hebben we vele activiteiten rond het orgel georganiseerd, op prachtige locaties in binnen- en buitenland. We hebben ook nagedacht over onze toekomstvisie, hoe wij denken dat Stichting Vox Humana de komende jaren van toegevoegde waarde kan zijn in de orgelwereld. Onze gedachten daarover kunt u vinden in ons beleidsplan.

Aan de hand van onze visie hebben we naar de programmering voor 2020 gekeken. Het resultaat daarvan vindt u terug in onze flyer. We hebben het aantal concerten enigszins teruggebracht. Daar staat tegenover dat we ons hebben gericht op concerten met toegevoegde waarde, waarvan het merendeel in samenwerking met lokale organisaties. Hieronder een korte toelichting per concert.

Ben van Oosten is een internationaal zeer gewaardeerde organist die al bij veel concerten en excursies van onze stichting heeft geconcerteerd. Vanwege zijn 50-jarig organistenjubileum mag hij dit jaar niet in onze programmering ontbreken. Vandaar een concert in zijn stad Den Haag, op het fraaie Cavaillé-Coll-orgel van de Waalse Kerk aldaar met o.a. de Tweede Symfonie van Louis Vierne.

Onze huisorganist Peter Eilander verzorgt al vele jaren een concert op Tweede Pinksterdag in de Utrechtse Domkerk. Dit jaar voegen wij hier een bijzonder element aan toe, namelijk een dubbelconcert van vader Peter en zoon Jaap op orgel en vleugel met een programma rond Bach en Beethoven.

De Maartenskerk in Zaltbommel is een prachtige kerk met een karaktervol orgel waar we graag terugkomen. We organiseren hier een dubbelconcert met de vaste organist van deze kerk Hugo Bakker en Rien Donkersloot uit Amersfoort, twee leeftijdsgenoten die aan elkaar gewaagd zijn.

Zuzana Ferjenčíková is een Slowaakse organiste met een sublieme techniek en enorme expressiviteit die de afgelopen twee jaren indrukwekkende concerten voor ons heeft verzorgd in Haarlem en Rotterdam. Dit jaar speelt ze een programma met werken van Liszt en Reger op een instrument dat haar bijzonder goed ligt, namelijk het Walcker-orgel in de Martinikerk te Doesburg.

In de Agathakerk te Lisse vindt eveneens een Vierne-concert plaats, waarbij het Adema-orgel wordt bespeeld door de talentvolle organist Arjan Veen. Hierbij kunt u luisteren naar Viernes Derde Symfonie maar ook naar zijn Messe Solennelle voor koor en twee orgels.

Het jaar wordt traditioneel afgesloten met een Kerstconcert door Peter Eilander. Na vele jaren Amsterdam dit jaar in de Lebuïnuskerk te Deventer op het onlangs gerestaureerde Holtgräve-orgel. Het gesprek met de Oude Kerk in Amsterdam is helaas nog niet opgestart, ook al hebben wij hier meerdere keren op aangedrongen. We zijn echter blij u in Deventer te mogen verwelkomen.

Met deze serie beogen we een goede mix van traditie en vernieuwing. Naast aandacht voor bekende locaties en gevestigde namen willen we ook minder bekende orgels promoten en ruimte bieden aan een nieuwe generatie organisten. Verder kiezen we voor verbreding door de combinatie met andere instrumenten en muziekvormen. Dit alles met het accent op samenwerking en oog voor geografische spreiding.

De buitenlandexcursie is gepland op vrijdag 5 en zaterdag 6 juni met als hoofddoel Parijs. Zodra het programma definitief is zullen wij dit publiceren op deze website en de inschrijving openen.

Tot zover de belangrijkste informatie op dit moment. Mocht u vragen of opmerkingen hebben dan vernemen wij dat graag via info@stichtingvoxhumana.nl. Wij wensen u een mooi orgeljaar en verwelkomen u graag bij onze activiteiten!