Buitenlandexcursie Rouen

Op 22 en 23 juni 2018 gaat de jaarlijkse buitenlandexcursie van stichting Vox Humana voor de 3e keer naar de Franse stad Rouen. Voor liefhebbers van Franse symfonische orgelmuziek is dat iets om naar uit te kijken. Het wereldberoemde Cavaillé-Coll-orgel in de Abbatiale Saint-Ouen staat weer centraal tijdens deze excursie. Dit jaar presenteert Ben van Oosten hier zijn cd-opnamen van de complete orgelwerken van César Franck, de grondlegger van de Franse symfonische orgelmuziek.

Ben van Oosten heeft al integrales van Widor, Guilmant, Dupré, Lefébure-Wély, Lemmens, Vierne en Saint-Saëns op zijn naam staan. César Franck ontbrak echter nog altijd in dat rijtje. Toen Ben van Oosten in 2015 60 jaar werd, maakte hij ons bij het jubileumconcert in Rouen bekend te willen beginnen aan het opnemen van Franck. Inmiddels hebben de opnamen plaatsgevonden en kunt u de presentatie van de cd-box live meemaken tijdens de excursie.

We beginnen de excursie op vrijdag 22 juni met een bezoek aan de stad Saint-Omer, ook wel Sint-Omaars genoemd. In de fraaie Notre-Dame staat een origineel vierklaviers orgel van Cavaillé-Coll uit 1853. De organist van deze kathedraal, François Bocquelet, presenteert ons dit orgel in een concert. Na afloop vervolgen we onze reis naar Rouen. Aangekomen in Rouen checken we in bij ons hotel en gaan we naar de stad voor het diner. Inmiddels is het avond geworden en dan volgt het muzikale hoogtepunt van de reis: Ben van Oosten speelt voor ons een programma met orgelwerken van César Franck. Daarna wordt de cd-box officieel gepresenteerd en kunt u een gesigneerd exemplaar aanschaffen.

Zaterdagmorgen 23 juni starten we na ons ontbijt met een bezoek aan de basiliek van Bonsecours. In deze kerk staat een fraai orgel van Cavaillé-Coll uit 1857 welke door de titulair organist, Stéphane Poupardin, zal worden gepresenteerd. Voor de orgelspelende deelnemers is er na afloop gelegenheid om zelf achter de speeltafel plaats te nemen.

Vervolgens gaan we weer terug naar de Saint-Ouen voor het slotconcert van de excursie door Ben van Oosten.

De excursie is bij stichting Vox Humana compleet verzorgd met overnachting in een drie sterren middenklasse hotel met een goed ontbijt, busreis en een goed verzorgd diner op vrijdagavond. Vertrek vrijdagochtend vanuit Nederland en zaterdagavond bent u op tijd terug om voor de zondag thuis te kunnen zijn.

Excursieprogramma

Vrijdag 22 juni 2018

• 06:45 uur  Vertrek met luxe touringcar vanuit Meerkerk.
  • 07:30 uur  Vertrek vanuit Hazeldonk (tweede opstapplaats).
  • 09:30 uur  Pauze voor koffie met gebak in Hotel Brugge-Oostkamp (inbegrepen).
  • 12:00 uur  Bezoek aan Saint-Omer met concert in de Notre-Dame Kathedraal.
  • 13:30 uur  Vertrek uit Saint-Omer naar Rouen.
  • 16:00 uur  Inchecken hotel en gezamenlijk diner in Rouen (inbegrepen).
  • 20:30 uur  Concert en presentatie cd-box in de Saint-Ouen: Ben van Oosten.
  • 22:30 uur  Naar hotel of terras in de stad.

Zaterdag 23 juni 2018

• 07:30 uur  Ontbijt in hotel (inbegrepen).
  • 08:45 uur  Uitchecken en vertrek uit hotel met bus.
  • 09:15 uur  Concert in de Notre-Dame Basiliek in Bonsecours.
  • 10:15 uur  Gelegenheid om zelf te spelen.
  • 11:00 uur  Vertrek vanuit Bonsecours per bus naar Rouen.
  • 12:30 uur  Slotconcert in de Saint-Ouen: Ben van Oosten.
  • 15:00 uur  Vertrek naar Nederland met tussenstop.
  • 22:00 uur  Aankomst in Meerkerk.

De kosten voor deze excursie zijn als volgt:

• Donateurs van stichting Vox Humana betalen slechts € 239,00 per persoon.
  • Abonnees van De Orgelvriend betalen € 249,00 per persoon.
  • Overige deelnemers betalen € 269,00 per persoon.
  • Toeslag 1-persoonskamer: € 35,00 per persoon.

Als u zelf wilt spelen in Bonsecours graag een mail sturen naar excursie@stichtingvoxhumana.nl met vermelding van de te spelen muziek. Bij veel aanvragen wordt een selectie gemaakt.

De excursie is volgeboekt en de inschrijving via deze website is daarom beëindigd.

Naast deelname aan de excursie is er ook een mogelijkheid om op eigen gelegenheid de concerten van Ben van Oosten in de Saint-Ouen in Rouen te bezoeken. Het betreft het presentatieconcert op vrijdag 22 juni om 20:30 uur en het slotconcert van de excursie op zaterdag 23 juni om 12:30 uur. U kunt een passe-partout voor beide concerten aanschaffen voor € 75,00 via Eventbrite, gebruik daarvoor de knop hieronder. Er is geen losse kaartverkoop aan de kerk.

Eventbrite - Orgelconcerten en cd-presentatie in Saint-Ouen Rouen door Ben van Oosten