Voorjaarsexcursie Antwerpen

Stichting Vox Humana organiseert op vrijdag 13 april 2018 opnieuw een excursie naar dé orgelstad van België: Antwerpen. Hoofddoel van deze reis is het bezoek aan de Kathedraal en het inspelingsconcert van het Schyven-orgel. Daarnaast wordt onder leiding van Peter Van de Velde een bezoek gebracht aan een tweetal andere kerken en het Museum Vleeshuys.

We beginnen de excursie met een bezoek aan de Kristus Koningkerk met vierklaviers in 1930 nieuwgebouwde Klais-orgel. Vervolgens brengen we een bezoek aan kapel Centrum Elzenveld in het centrum van Antwerpen. In deze kapel staan een Loret- en een Bremser-orgel. Peter Van de Velde zal zowel in kerk als kapel een orgeldemonstratie en concert verzorgen.

In november 2017 brachten we al een bezoek aan de Kathedraal. Toen was de restauratie van het Schyven-orgel nog niet afgerond. Nu is deze wel afgerond en Peter Van de Velde zal – exclusief voor u als deelnemer aan deze excursie – een uitgebreide toelichting geven op de drie jaar durende restauratie en de mogelijkheden van het orgel demonstreren. Na afloop hiervan is er gelegenheid om Museum Vleeshuys te bezoeken. Een bijzonderheid is dat hier de originele speeltafel staat van het Cavaillé-Coll-orgel van de Sainte-Clotilde in Parijs, waar César Franck vanaf 1859 tot aan zijn dood in 1890 organist was. Aansluitend aan het museumbezoek is er gelegenheid voor het gebruik van een diner (de kosten hiervan zijn voor eigen rekening).

Om 20:00 uur begint het officiële inspelingsconcert van het Schyven-orgel in de Kathedraal door Peter Van de Velde. Deelnemers aan de excursie hebben een gereserveerde plaats.

Excursieprogramma

Vrijdag 13 april 2018

• 9:15 uur – Vertrek met luxe touringcar vanuit Meerkerk (parkeerplaats La Place/Tulip Inn).
  • ca. 9:45 uur – Vertrek vanuit Hazeldonk (parkeerplaats McDonald’s/Shell).
  • 11:00 uur – Bezoek en concert in de Kristus Koningkerk.
  • ca. 12:30 uur – Gelegenheid voor meegebrachte lunch met koffie nabij de kerk.
  • 13:00 uur – Bezoek en concert in kapel Centrum Elzenveld. Hier staat koffie en gebak klaar.
  • 15:15 uur – Bezoek en toelichting restauratie Schyven-orgel in de Kathedraal.
  • 16:30 uur – Bezoek aan Museum Vleeshuys.
  • Ca. 17:30 uur – Gelegenheid voor diner. De kosten hiervan zijn voor eigen rekening.
  • 20:00 uur – Inspelingsconcert in de Kathedraal en aansluitend vertrek naar Hazeldonk en Meerkerk.

De kosten voor deze excursie zijn als volgt:

• Donateurs van Stichting Vox Humana betalen slechts € 49,00 per persoon.
  • Overige deelnemers betalen € 69,00 per persoon.

*diner is niet inbegrepen in de kosten.

De inschrijving is beëindigd, de deelnemers hebben een bevestiging ontvangen. Bij vragen kunt u een mail sturen naar excursie@stichtingvoxhumana.nl.