lijn

Peter Eilander
Everhard Zwart

Algemeen

Stichting Vox Humana en Johannus Orgelbouw organiseren in 2018 voor de 15e maal dit boeiende en leerzame evenement. Het orgelconcours is verbonden aan de vermaarde organist Feike Asma. Deelnemers spelen om die reden in de finale één van de grote koraalbewerkingen van Asma of diens tijdgenoten, terwijl in de voorronde de kandidaten een vrij orgelwerk naar keuze ten gehore mogen brengen, van na 1800. De deelnemers worden beoordeeld door een professionele jury. Deze bestaat dit jaar uit Peter Eilander, Wybe Kooijmans en Everhard Zwart

Concoursdagen impressie

Op de concoursdagen is er, naast de muzikale en leerzame elementen, ook tijd en ruimte voor onderlinge ontmoeting. Elk jaar weer heerst er een prettige, maar ook spannende, sfeer. De deelnemers spelen het door hun gekozen orgelwerk voor aan de jury en het publiek in de concertzaal. Een presentator zal elk te spelen muziekstuk inleiden met interessante feiten en wetenswaardigheden. Tijdens het orgelconcours zijn er een aantal korte koffiepauzes en een lunchpauze. Koffie/frisdrank/koek en (broodjes- lunch) zijn voor bezoekers in de kantine verkrijgbaar. (Voor deelnemers wordt dit uiteraard verzorgd). Aan het einde van de dag worden er 6 finalisten (2 per categorie) aangewezen die doorgaan naar de finale. Daarnaast wordt de Schoolprijswinnaar 2018 bekend gemaakt.

Finaleavond: naast de 6 finalisten zullen de juryleden zelf ook een orgelwerk ten gehore brengen, waarna aansluitend de prijswinnaars bekend worden gemaakt. De prijs bestaat per categorie uit een wisselbeker in de vorm van een Vox Humana-orgelpijp en een waardecheque
Daarnaast is er een (mogelijke) aanmoedigingsprijs voor de meest veelbelovende organist(e). Deze mag op één van de concerten van stichting Vox Humana het concert openen met een zelf gekozen werk.

Na afloop van de voorronde en finale, komt elke kandidaat persoonlijk langs bij de jury waarbij een toelichting wordt gegeven op de beoordeling van zijn of haar spel. De kandidaten krijgen van elk jurylid de gemaakte aantekeningen, met opmerkingen en adviezen, mee naar huis. Ook ontvangt elke deelnemer een certificaat als bewijs van deelname.
Meer weten? ...lees hieronder verder bij: 'Doelstelling en visie'

Doelstelling en visie

Vox Humana

Stichting Vox Humana zet zich in voor de Nederlandse orgelcultuur. Hoe? Door de schoonheid van de muziek te laten klinken tijdens concerten, excursies en dit Feike Asma Concours.

Johannus Orgelbouw

De prachtige concertzaal met haar 4 klaviers symfonisch orgel is de locatie waar het concours elk jaar plaatsvindt.

Jury

2004 - heden Peter Eilander